lördag 8 mars 2014

Massor med pyssel

Som jag skrivit tidigare är jag dålig på att uppdatera. Men den mesta tid som inte spenderas med familjen spenderas med syprojekten. Så det finns inte så mycket tid över till att skriva :) Detta är i alla fall det som det pysslats med den senaste tiden:


Fyra bodys och en tröja till Lillbullen. Planen är att sy lite matchande byxor också.


Pågående projekt: Tre prematurbyxor till neoinsamlingen som i princip är färdiga (tänkte skicka till både Uppsala, Gävle och Örebro när jag fått ihop en hög). En sommarpyjamas till Lillbullen som bara saknar knappar. I övrigt: 9 heldressar till neo, 6 bodys till neo, 5 par byxor till neo, 4 par trosor till mig själv och 1 singoallatunika till Lillbullen. Det är nog dags att avsluta några projekt innan jag påbörjar något nytt.

Sen lyckades jag faktiskt få till lite bakning igår! Det hör inte till vanligheterna. Min syster skulle dock komma på besök och hade diverse ingredienser hon ville bli av med. Jag blev taggad av burkarna med marshmallowfluff hon hade och letade reda på ett recept med detta. Fluffig fryst polkagrispaj var en höjdare! Utöver det blev det klassikern chocolate chip cookies.

Recept:

Fluffig fryst polkagrispaj

Jag tror att receptet kommer från systrarna Eisenman från början

Pajbotten:
ca 20 kakor med chokladsmak (jag använde Maryland cookies, de med dubbelchoklad)
ca 2 msk kakao
ca 25 g smält smör (jag tog lite mer då jag tyckte att det blev lite väl smuligt)

Gör såhär: Kör i matberedare och tryck ut i form. Avtagbar kant är säkerligen bra men jag använde fyra små pajformar. Det är ganska smuligt så man får vara lite försiktig. Ställ i frysen.

Fyllning:
5 dl grädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja (var inte så rädd för att ha i för mycket, det var jag)
några droppar röd karamellfärg eller lite färgpasta
1 påse polkagrisar

Gör såhär:
1. Vispa grädden och rör ner marshmallowfluffet
2. Droppa ner pepparmyntsolja
3. Ta bort en tredjedel och ställ åt sidan
4. Ta ca. 1 dl polkagrisar och krossa ganska fint. Häll krosset i smeten.
5. Ta ut pajskalet ur frysen och häll i smeten (inte den du ställde åt sidan), fördela den någotsånär jämnt i formen.
6. Ta smeten du ställde åt sidan och droppa i lite röd färg. Klicka i smeten på pajen och rör ut lite så att det blir ett fint mönster.
7. Stoppa in i frysen i minst 5 timmar.
8. Ta ut ca. 10 minuter innan servering.
9. Krossa resten av polkagrisarna grovt och strö över pajen.


En av mina fyra småpajer. En paj räcker till 2-4 personer då man får en sockerchock om man äter mer :)

Chocolate chip cookies (ca. 30-40 st)


1) Sätt ugnen på 175 grader

2) Vispa ihop med elvisp:

190gr Smör (ej smält! det brukar dock gå lättare om man låter smöret stå framme en stund innan)
4,5 dl Farinsocker
3/4 dl Strösocker
1 tsk vaniljsocker

3) Rör ihop i separat bunke:

3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat

4) Vispa ihop 3) med 2) plus:

2 ägg

5) Vispa i (vispa inte för mycket):

6,5 havregryn

6) Knåda i:

Hackad choklad (Kan varieras, jag brukar ha mellan 200gr och 300gr)

Jag brukar använda Marabous mörka choklad (den som finns i 200gr)

7) Rulla till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper

8) Grädda i ca 12 minuter.

TIPS!: Grädda bara en kaka till att börja med för att testa tid och storlek.
TIPS 2!: Stoppa dem i frysen innan de äts så får de en härlig seghet. Förvara i frys.




Jag gjorde bara en halv sats denna gång och råkade ha i lite för mycket havregryn så de blev ganska fula. Goda ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar